Vincent Kok | Rotterdam, Nederland | blog.foregolf@gmail.com

Review: Game Golf Live

03/05/2018

Verbeter je golfspel en je focus!

Na met erg veel plezier de Arccos 360 te hebben gebruikt, leek het me tijd om de grootste concurrent ook maar eens te gaan testen. Arccos 360 en Game Golf Live zijn in veel opzichten gelijk maar verschillen toch van elkaar. Klik hier voor mijn review van de Arccos 360 en lees verder voor de review van Game Golf Live.

Wat is Game Golf Live?

Game Golf Live is een analyse systeem voor golfers. Game Golf live registreert al je slagen tijdens een ronde en berekent vervolgens allerlei statistieken die je kunnen om je golfspel te verbeteren. Game Golf Live houdt de volgende statistieken bij:

• Gemiddelde afstand per club

• Greens in regulation

• Percentage geraakte fairways

• De locatie van je gemiste fairways

• Up & downs

• Sand saves

• Aantal putts per hole

Al deze statistieken kunnen per ronde bekeken worden maar bijvoorbeeld ook over de laatste 5 of laatste 10 rondes, zo kun je je eigen voortgang dus heel goed bijhouden.

Naast de ruwe statistieken houdt Game Golf de Strokes Gained per onderdeel van je spel bij. De Strokes Gained is een statistiek die jouw spel vergelijkt met het spel van spelers met handicap 0, 5, 10, 15, 20 en 25. Het gemiddelde spel van iemand met die bepaalde handicap wordt vergeleken met jouw spel en zo zie je op welke onderdelen je moet verbeteren om het beoogde handicapniveau te behalen.

In de afbeelding hieronder zie je mijn Strokes Gained ten opzichte van handicap 5. Mijn afslagen en approaches zijn beter dan van een gemiddelde speler met handicap 5. Mijn putten en korte spel zijn echter een stuk slechter en hier verlies ik in totaal dus een bijna 4 slagen per ronde mee. omdat ik gemiddeld ruim 3 slagen per ronde verlies ten opzicht van de gemiddelde speler met handicap 5.

Deze informatie kan ik gebruiken om gerichter te trainen. Zo zie ik dat ik vooral mijn putten en korte spel moet oefenen, daar is nog de meeste winst te halen. De app geeft na elke ronde tevens aan welke specifieke onderdelen verbeterd moeten worden om één of meerdere slagen winst te behalen. Zo kan ik dus na iedere ronde aan dit onderdeel werken zodat ik de ronde erna beter scoor.

Hoe werkt Game Golf Live?

Game Golf Live werkt op basis van sensoren die achterin de club moeten worden gedraaid. Game Golf Live wordt geleverd met 18 sensoren die je in iedere club in je tas draait. Mocht je regelmatig van uitrusting wisselen dan heb je nog een aantal sensoren over die je hiervoor kunt gebruiken. Meegeleverd is een klein apparaatje dat je vastmaakt aan je riem of broek. Vóór elke slag houdt je de sensor tegen het apparaat dat dan gaat trillen als teken dat de slag gedetecteerd is. Het kleine apparaatje heeft een ingebouwde GPS die de precieze locatie van je slag weet en de afstanden tussen twee slagen kan berekenen om zo tot de statistieken te komen. Bij het apparaatje wordt tevens een mooi opbergzakje geleverd. Het apparaat moet twee uur opgeladen worden en kan dan gemakkelijk twee rondes mee.

Zoals de naam het al een beetje verklapt heeft Game Golf Live een livefunctie. Het is mogelijk om het Game Golf apparaat met bluetooth te koppelen aan je telefoon. Op deze manier kan je op je telefoon elke slag die je tijdens je ronde maakt live bekijken. Het koppelen is erg gemakkelijk. Je zet bluetooth aan op je telefoon en zet daarna het Game Golf apparaat aan. Open de Game Golf app en druk op ‘Play Golf’ en daarna op ‘Pair LIVE Device’, het apparaat zal nu verbinden met je telefoon.

De livefunctie is erg leuk omdat je tijdens je ronde op de hoogte kunt blijven van je spel maar natuurlijk niet echt gezellig voor je flightgenoten. Het is gelukkig ook mogelijk om geen gebruik te maken van de livefunctie en je telefoon zelfs helemaal thuis te laten. Het Game Golf apparaat heeft een ingebouwde opslag die ongeveer 10 rondes op kan slaan. Als je thuis komt plug je het apparaat met de bijgeleverde kabel in de computer en zet je de gegevens in je account.

Mijn ervaringen met Game Golf Live

De sensoren van Game Golf zijn heel klein, hooguit een paar millimeter en wegen nagenoeg niks. Ik heb sinds de eerste keer dat ik Game Golf gebruikte niet gemerkt dat de sensoren in mijn club zaten. Het apparaatje dat aan je riem bevestigd moet worden is van gemiddeld formaat. Je voelt het apparaatje wel zitten maar ik heb het niet als storend ervaren.

Het gebruik van Game Golf is eigenlijk heel makkelijk. Voor elke slag houdt je de achterkant van je club tegen het apparaat aan je riem en de slag wordt geregistreerd. Hier gaat echter wel meteen het eerste probleem schuil. Voornamelijk de eerste paar ronden die ik speelde vergat ik regelmatig om dit te doen, met het gevolg dat ik rondes speelde met veel gaten. Na een paar rondes kreeg ik echter het idee dat het gebruik van Game Golf in mijn voordeel ging werken. Omdat ik voor elke slag iets toevoegde aan mijn routine merkte ik dat ik meer gefocust en geconcentreerd was. Of het daadwerkelijk lagere scores heeft opgeleverd durf ik niet te zeggen maar tussen de oren zat het goed en dat is in golf heel belangrijk. Na zo’n vier rondes vergat ik eigenlijk bijna geen slag meer te ‘taggen’ omdat het een onderdeel was geworden van mijn routine. Mocht ik toch vergeten een slag te ‘taggen’ dan was dit heel makkelijk te corrigeren. Als je in de app of op het online dashboard je rond bekijkt kun je op ‘edit’ drukken om een hole aan te passen. Je klikt op de locatie van je slag en met welke club je sloeg en je bent klaar.

Een probleem waar ik tijdens mijn gebruik tegenaan liep was de livefunctie. In veel gevallen viel de bluetoothverbinding na een aantal holes weg en kon ik deze niet meer herstellen. Gelukkig blijft het apparaat wel werken en worden alle slagen geregistreerd. Toch is dit niet hoe het hoort te werken want zelfs na hulp van de klantenservice lukte het mij niet om de verbinding 18-holes stand te laten houden.

Game Golf Live was voor mij dus eigenlijk gewoon Game Golf, zonder 'Live'

De app en het online dashboard

Beide platform zijn zeer uitgebreid en bieden veel statistieken en grafieken met verschillende soorten gegevens. De statistieken van alle slagen kunnen worden gesorteerd op club, ligging, afstand en het aantal ronden en hierdoor krijg je een erg compleet beeld van je golfspel en wat er verbeterd kan worden. Alle rondes die je gespeeld hebt worden los weergegeven met een compleet overzicht van je statistieken en slagen. Je zal merken dat je na je ronde nog veel tijd op je telefoon zal besteden om te kijken hoe je het hebt gedaan.

Een erg leuke feature vind ik de Challenges. Elke Game Golf gebruiker kan een uitdaging aanmaken of deelnemen aan een uitdaging met andere gebruikers. Er zijn bijvoorbeeld uitdagingen wie de meeste birdies maakt, of het verst slaat. De uitdagingen zorgen voor interactie met andere spelers en dat je extra je best gaat doen om deze te winnen.

Wat kost Game Golf Live?

Game Golf Live wordt op dit moment verkocht door Jumbo Golfwereld voor € 199,-. Dit is zeker niet goedkoop maar zeker de moeite waard. Het is tevens tachtig euro goedkoper dan de grootste concurrent, Arccos 360.

Is Game Golf Live iets voor jou?

Als jij het leuk vindt om al je statistieken bij te houden en hierdoor je spel wilt verbeteren is Game Golf Live zeker iets voor jou. Game Golf helpt je om gericht te trainen waardoor je een betere golfer kan worden. Game Golf kan door iedereen gebruikt worden maar ik raad wel aan Game Golf pas te gaan gebruiken vanaf handicap 36.

Conclusie

Game Golf Live is een uitstekend product dat bijna precies doet wat het belooft. Het houdt je statistieken bij en laat je weten aan welke onderdelen van je spel je moet werken. Het ‘tag’ concept is in het begin even wennen maar na verloop van tijd zal het onderdeel worden van je routine en zelfs helpen met de concentratie. De livefunctie valt heel erg tegen omdat deze nagenoeg niet werkt. Als je je telefoon toch liever niet gebruikt tijdens een ronde is dat helemaal niet erg maar wil je tijdens je ronde graag zien hoe je ervoor staat dan is Game Golf Live misschien geen goede keus. De statistieken die worden bijgehouden zijn heel uitgebreid en de app en het dashboard zijn zeer overzichtelijk en hebben een aantal leuke features.

Al met al is Game Golf Live een onwijs gaaf product dat je golfspel kan verbeteren en je gerichter kan laten trainen om nog sneller voortgang te boeken. Game Golf zorgt daarnaast voor meer focus in de baan en dit leidt hopelijk tot lagere scores.

Klik hier voor meer informatie.